På Privatskolen Als har vi en række traditioner i skoleårets løb:

Kultur

Første søndag i advent indledes torsdagen inden med juleklip og oppyntning på skolen, hvor elever og forældre deltager og hygger sig sammen.

I december går et pigekor fra skolen Luciaoptog på skolen og forskellige steder i Sønderborg.

Sidste aften før juleferien mødes hele skolen til juleafslutning i Christianskirken. Det er en højtidelig aften med musik og sang flettet sammen med julebudskabet.

Idræt og sundhed

Ved Kulturnatten i Sønderborg deltager vi med et hold løbere af både elever og personale.

I begyndelsen af september holdes årets idrætsdag på Sønderborg Stadion. Her leger og konkurrerer eleverne mod hinanden i boldspil, løb, spring og kast. Der afsluttes med 400 m løb og præmieoverrækkelse.

Fredag før efterårsferien holdes motionsløbet, hvor alle skolens elever giver den fuld gas og løber sponsorkroner ind til et godt formål.

Musik og fællesskab

I november åbnes dørene til 10. klasses show, der tager udgangspunkt i et aktuelt emne.

I marts holdes der forårskoncert og skolekomedie, som 5. klasse står for.

I april holdes skolens fødselsdag med flaghejsning og morgensang. Der serveres fødselsdagskage til alle.

Forældrekredsmødet holdes hvert år i begyndelsen af april umiddelbart efter skolens fødselsdag.

Festligt og højtideligt

For de ældste elever holdes i februar en gallafest. Her klæder alle sig festligt på, finder en ”date” og mødes på skolen til lækker mad, god underholdning, dans og musik.

Sidste skoledag for de ældste elever holdes sidst i maj, hvor der er et underholdende program for store og små, og traditionelt kastes der karameller og holdes vandkamp under ordnede forhold.

Translokationen for afgangseleverne holdes onsdag før sommerferien og er en festlig og højtidelig aften med sang, taler, musik, legatuddeling og ikke mindst overrækkelse af afgangsbeviser.

Sidst i juni holdes sommerfesten for alle skolens elever og forældre, hvor vi med medbragte picnic-kurve og godt humør forvandler skolegården til en kæmpe gadefest.